Thursday, August 25, 2011

Pengurusan Kewangan 1

errr.. kalau di sebut sahaja pasal duit... mesti jak sentiasa rasa tidak cukup untuk menampung kehidupan sekarang..dulu dengan gaji RM500 pun rasa cukup besar.. boleh tampung 7 anak.. tapi sekarang... bonus RM500 3 hari ja guna sudah lesap.. ghurrrrrr.... perbezaan dulu dan sekarang.. Kata En. Zul penceramah daripada Innotech Excel Consulting pengurusan kewangan tu merangkumi proses terancang, sistematik dan teratur, mempunyai tatacara berserta matlamat..kalau saya selagi la ada duit dalam akaun gaji.. selagi tu lah saya akan belanjakan.. itu namanya tidak ada perancangan..
Actually saya sudah buat potongan gaji untuk simpanan tapi kalau ikut perancangan kewangan tu saya boleh simpan duit lebih daripada potongan gaji yang saya buat..so kalau boleh start bulan nie saya akan simpan RM100 dulu ke akaun lain.. heheheheh kalau la saya dapat buat...
sebelum tu... saya akan pastikan 5 perkara nie..

  • Menilai kedudukan kewangan berdasarkan pendapatan yang diterima.~(pendapatan aktif -jumlah pendapatan yang diterima sahaja, Pendapatan pasif~pendapatan sampingan yang tidak tetap)
  • Memahami nilai semasa sumber kewangan~gaji bersih selepas tolak semua potongan 
  • Menetapkan matlamat~matlamat jangka pendek, sederhana or panjang
  • Menyediakan dan melaksana pelan terhadap perbelanjaan~perbelanjaan tetap,boleh ubah, boleh tangguh
  • Menilai dan memantau prestasi kewangan peribadi secara berkala~yang dirancang dan akan dibuat
yang paling penting saya akan pastikan pelan perbelanjaan akan saya buat dengan lebih teratur.. sebab selalu terkandas dalam buat perancangan untuk menggunakan duit..ermmm menurut En. Zul.... kalaukita pandai merancang.. kita boleh bershopping juga walaupun dalam masa yang sama kita menyimpan... ghurrrrr... boleh ka ar????????????

No comments:

Post a Comment