Thursday, June 2, 2011

takut wooo...

1 Jun 2011 hari yang tidak akan saya lupa... sebelum ne saya bukanlah takut sangat kalau mao pegi hospital.. tapi berlainan pulak 1 Jun nie.. pandai pulak sakit perut.. pandai pulak dua tiga kali masuk toilet.. gilak...
awal-awal malam lagi uda kena kasi ingat ngan my cuzzy  yg dia ambik kul 7.00 am esok.. memandangkan saya tidak balik kampung.. sebab berkampung di uma kakak jak supaya senang ckit pegi hospital my cuzzy pulak yg ambik tugasan hantar saya pegi hospital..bapa n mama tidak ikut.. my sis jak.. huhuhuhu bertambah pulak gogoron saya...my cuzzy pn drop kn saya d depan hospital pakar.. sangka perlu buat pembayaran kah apa kah.. tup2 tidak perlu buat pembayaran..huhuhu.. perlu la saya berjalan kaki agak jauh juga laaa.. kena naik2 tangga lagi tu huhuhuhu.. sampai jak di bilik diagnostik ada sudah patients sampai dulu..yang pasti yg datang tu tidak semua buat MRI ada yg buat scan.. baru saya tau banyk jenis scan pulak.. tp tidak ingat apa jenis2 tu.. sebab dalam kepala terbayang-bayang macam mana keadaan bilik MRI tu.. 7.30 am saya sampai di situ.. try relax tapi still dup dap dup dap.. yang pasti bukan pasal nek tangga.. tp takut tu timbul.. lebih kurang 8.30 baru la ada seorang nurse panggil nama saya.. na.. na.. tapi belum masuk bilik tu dia just tanya.. pena ka tidak buat MRI sebelum nie.. saya pun jawab la tidak pena.. tapi dia ada bagitau yang saya org ke dua akan masuk bilik tu.. sebab dia utamakan patient dari wad tu.. walaupun saya yang sampai dulu.. saya tidak kisah.. hehehhe ada masa untuk hilangkan debaran jantung saya nie..kesian gak saya tgk patient tu terbaring jak atas katil tidak bergerak.. just kepala n mata dia jak yang bergerak.. ermmm.. bila hampir 10 min. patient tu masuk  saya pulak kena panggil.. alamakkkk..... cepat juga.. tup2 sampai dalam bilik tu saya bukan masuk terus.. ada lagi satu pintu kena masuk baru la bilik yang sebenar(x masuk bilik sebenar).. Mula-mula tu kena timbang.. ermm.. tapi macam tidak percaya pulak yang berat saya 5 kg kurang dari yang saya selalu timbang.. tekejut juga.. ada juga tnya dgn nurse tu.. betul ka timbangan tu.. dia cakap betul... ermmm uda buat saya takut...lepas tu dia bagitau apa yang perlu buat n benda yang akan berlaku dalam proses tu..

1. pastikan tidak memakai sebarang besi dalam badan.. kalau tidak takut benda tu akan tercabut sebab scan tu menggunakan kuasa megnetik..
2. tukar pakaian tu pasti..
3. masa masuk dalam mesin tu kalau boleh tutup mata.. sebabnya untuk menggelakkan rasa panik sebab ruang dalam mesin tu kecik ja..
4. akan mendengar banyak bunyi-bunyian walaupun patient diberi alat untuk mendengar muzik..
6. tekan loceng bila ada benda yang kurang selesa..
7. proses tu ambik masaa 30 min. dan ke atas...

ermmm dup dap dup dap.. nasib bek nurse tu cakap tunggu dulu d luar.. kuar jak dari bilik tu saya terus pegi toilet.. lepas tu duduk balik dengan kakak untuk tunggu giliran..tunggu.. dan tunggu.. dan tunggu sampai kul 10.30 am.. patient tu tidak keluar2 juga.. ermm tidak senang duduk uda saya.. tiba-tiba ketua bilik tu kuar jumpa saya bagitau yang mesin tu ada masalah so kena tunggu la...sementara tunggu mesin tu ok.. saya minta kebenaran tuk pegi jumpa dengan dokter pakar sebab minta buat rujukan lanjutan d putrajaya.. walaupun agak jauh untuk berjalan kaki pergi tempat tu saya gagahkan diri juga la.. nasib baik tidak berapa sakit masa tu.. jumpa jak nurse di bilik pakar ortopedik nurse tu cakap datang balik after 12.00pm.. lepas tu kitaorang pun singgah kejap di katin hospital.. oleh kerana saya kena puasa so saya tidak la makan just teman my sis jak makan..

balik jak di bilik diagnostik... patient tuk buat MRI uda tiada.. ermm kalut kejap.. tapi belum sempat tanya uda ada nurse datang bagitau yang mesin tu mungkin tidak akan okey untuk hari ini.. tapi kalau ada apa-apa perkembangan nurse tu akan call.. saya pun ada juga pesan kalau mesin tu ok hari nie.. dia kena call saya juga.. sebab kalau boleh saya mao semua selesai hari nie juga...lepas tu siap pesan lagi tolong bagitau awal2 sebab kena puasa (saya mao tamatkan puasa saya sebab berlapar dari pagi sampailah ketengah hari) nurse tu pn bagitau kalau makan tidak kenyang pun bleh masuk mesin tu.. puasa tu just mao menggelakkan termuntah dalam mesin tu..(baru la saya faham.. nie saya sampai puasa air... tidak minum seteguk pn) so saya ngan my sis pon patah balik pegi katin untuk makan.. lapar tahap gaban uda nie.. kira lepas makan mao pegi ambik surat d tempat pakar tu lepas tu bilik.. tapi.. baru jak saya makan tidak sampai suku pon uda nurse d MRI tu telefon... haru juga la..

dalam kepenatan menaiki tangga saya merehatkan diri dalam toilet.. terasa mao buang aik kecik jak.. lepas tu trus masuk dalam bilik tu.. maasuk2 jak saya kena tukar baju.. masa tukar maju tu masih lagi saya dalam keadaan kurang bersedia.. mau jak saya lari keluar.. tapi fikir-fikir tidak berbaloi.. so kuatkan diri juga la...sudah siapkan diri dengan baju hijau tu saya pun dibawa masuk lagi dalam satu bilik.. saya tengok mesin tu punya trowong kecik jak.. tapi buat berani jak.. nurse tu suruh baring n betulkan apa yang patut.. masa tu masih lagi buka mata dia pasangan headpon n bila dia tengok kita uda selesa baru la dia suruh tutup mata  pesan picitkan loceng yang dia suruh pegang d tangan kiri... masa tutup mata tu saya try untuk releks.. bila rasa mesin tu berjalan masuk dalam trowong tu jantung saya punya la berdebar... macam mao jak buka mata tapi saya katup mata nie serapat-rapatnya..dalam 5 saat tu saya dengar bunyi yang kuat.. mao jak saya picit lonceng cz takut mesin tu meletup(panik tidak ingat uda penerangan masa mula-mula tadi) tapi belum pun sempat picit saya uda dikeluarkan (sedar berada d luar trowong bila nurse tu suruh buka mata) saya pun tanya la uda siap ka? dia cakap belum lagi la.. saya mau betulkan kedudukan kamu.. belum lurus lagi.. saya pun cakap ada bunyi kuat sanggat la.. selamba jak nurse tu cakap.. memang la macam tu..kan saya uda bagitau tadi.. saya pun hanya angguk jak la.. lepas tu saya tutup balik mata sebab mau masuk balik dalam trowong tu..kali nie lama sikit.. banyk jenis bunyi-bunyian saya dengar.. sampai kaki kiri terasa kebas.. tanpa sengaja saya menggerakan kaki saya.. n belakang pun ada tergoyang sikit..tiba-tiba saya rasa saya di keluarkan balik.. nurse tu pun macam mao marah jak.. miss napa goyang-goyang imej tu agak blur sikit kenapa ada yang tidak selesa ka? saya pun cakap kaki kiri saya kebas tulah saya kasi goyang...lepas tu dia cakap skrg kebas lagi ka? saya pun try la menggoyangkan kaki saya.. ermm agak ok uda.. sambi saya cari posisi yang selesa dan mula mengeraskan sedaya upaya badan saya supaya tidak ambik masa yang lama untuk proses tu.. masa saya masuk balik tu kain selemut tu tertarik sikit jadi saya buka la mata (kejap jak).. saya nampak la amat kecil ruangan dalam trowong tu..hadoiii nasib bek saya nie bukan jenis yang takut dengan ruang yang sempit.. tapi agak pening juga la.. tapi saya tahan jak.. mula saya dengar bunyi2an yang kuat entah ada berapa jenis bunyian bersilih ganti.. walaupun lagu2 best yang kena pasang tapi tidak brapa jelas sebab kuat lagi bunyi2 aneh tu berbanding muzik yang saya dengar.. saya fikir saya akan tertido dalam mesin tu rupa-rupanya tidak sebab bunyi-bunyian tu kuat.. uda beberapa minit berlalu terasa penat juga badan nie sabab menahan daripada tergerak.. saya cuba bertahan...bertahan.. bertahan... lama-lama saya rasa terlalu penat.. perlahan-lahan saya try picit loceng tu.. rasa agak payah juga sebab rasa lemah mao picit.. akhirnya  berjaya juga saya picit loceng tu.. tapi masa tu ngam-ngam habis proses scan tu.. so saya tidak perlu masuk balik.. pening2 juga la masa bagun untuk salin baju... nurse tu suruh rehat kejap sebelum keluar tukar baju...ddalam 3 minit juga la saya merehatkan diri.. baru la salin baju.. hampir 40 min juga la dalam bilik tu..dalam masa 1 minggu baru la bleh ambik result MRI.. kuar jak dari bilik tu my sis uda tertido duduk.. kesian gak dia.. rehat jap pastu terpaksa lagi berjalan kaki pegi ambik surat rujukan tu.. huhuhuhu haru betul baru la my cuzzy call yang dia otw pegi hospital.. kalau la dia bleh stay teman sampai petang(dia keja tapi nasib bek bleh keluar)..mestilah dia yang ulang alik hantar dari pintu hospital pakar pegi pintu bilik diagnostik.. tidak perlu saya berjalan kaki.. walaupun dekat tapi jauh sebenarnya antara dua tempat tu.. tapi kiraa okey la dia uda tolong semampu yang boleh... apa-apa pun harap-harap la saya bleh sembuh... harap-harap tidak serius..

No comments:

Post a Comment